Veckans snackis
Engagera dig i sociala medier – det är en win-win situation!
I slutet på förra veckan publicerade Justin Bieber ett inlägg på Instagram med texten “If this gets 20 million likes Justin Bieber will release an album before Christmas”. Han uppmanar alltså sina följare att likea bilden för att visa att det finns en efterfrågan på ett kommande album. Detta tyder på vikten av engagemang på sociala medier. Du som användare behöver inte engagera dig i allt, men du bör engagera dig i innehåll som tilltalar dig eftersom det resulterar i att avsändaren kan använda statistiken och producera innehåll som faktiskt ger dig något. Oavsett om det gäller Justin Biebers kommande album, ett varumärkes kommande produkt eller ett bolags kommunikationsstrategi så bör du som användare engagera dig för egen vinning. På sociala medier är engagemangsgraden essentiell och det är utifrån den innehåll utvecklas och förbättras!
Bild: Justin Biebers Instagram
Veckans update
Facebook tror på ett forum dedikerat till nyheter
Förra veckan valde Facebook att lansera och testa Facebook News. Ett forum för nyheter att spridas och delas. Genom funktionen vill Facebook stötta en mer personlig upplevelse på Facebook samtidigt som det är en nyhetskälla. För att skapa ett dedikerat och användbart forum valde Facebook att ta hjälp av journalister och reportrar vilket ledde fram till några nyckelaspekter: forumet kommer tillhandahålla “Today's Stories” vilket är nyheter valda av ett journalistteam. Baserat på vilka nyheter du som användare tar del av kommer liknande nyheter presenteras för dig och användare har även möjlighet att välja mellan ämnen som business, miljö och teknik. Dessutom kan användare själva välja att dölja nyheter som inte är relevanta. Forumet testas just nu i USA och beroende på mottagandet lanseras Facebook News i resterande delar av världen. Frågan är hur detta kommer påverka att fake news sprids? Facebook menar att forumet är kontrollerat och bygger på trovärdiga källor.
Veckans spaning
Branschtrend 2020 – helheten före detaljerna
Det börjar redan spekuleras kring digitala trender 2020 och vi på CHECK! tror att en kommande trend berör sättet vi arbetar på i branschen. Under åren har vi sett tydliga exempel på kampanjer och reklamer som på ett eller annat sätt trycker ner andra bolag i branschen. Inte minst Oatlys senaste kampanj som väckte debatt i media. Under 2020 kommer det vara mer fokus på att lyfta branschkollegor, synliggöra värderingar och stötta varandra inom branschen. The Norr Company är ett företag som tidigt anammat perspektivet och som strategiskt arbetar med värderingskommunikation. Volkswagen Group Sverige AB är ytterligare ett exempel på bolag som lyfter samarbetspartners i sina sociala kanaler för att stärka relationen och informera följare. Bolag måste tänka ett steg längre och anamma synergieffekter. Det handlar inte bara om vad bolaget själva kommunicerar eller producerar utan vad hela organisationen kommunicerar genom val, processer och samarbeten.
Vi på CHECK! tycker att det är viktigt att lyfta branschkollegor, varumärken och kampanjer som bidrar till en väl fungerande bransch med god tonalitet och fokus på inspiration och kunskap. Vi är redo för ett mer upplyftande, snällare och stöttande 2020!