Veckans Digitala Check-vloggen
Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!
Veckans snackis
Mynewsday 2017
Förra veckan besökte vi på CHECK! Mynewsday i Stockholm. Det var en inspirerande och intressant dag, med flera bra föreläsare. Ett av huvudämnena var “mätning”. Det går att mäta mycket – men vad är egentligen relevant för ert företag? Sätt utvalda och tydliga mål och mät dessa under vägen. Se även till att ni har förståelse för vad siffrorna betyder och vad det innebär för ert företag. Ett annat ämne som var i fokus under dagen var “budskapet i digital marknadsföring”. Här nedan kan ni läsa några korta tips som vi tycker är bra att tänka på:
- Använd er av ett tydligt budskap.
- Utgå från hur kunden kommer tolka budskapet – tänk bort er själva.
- Fyll inte alla pixlar i en reklambild – lagom med information är bra.
- Differentiera er från konkurrenterna – var inte förutsägbar.
Bild: Mynewsdesk
Veckans update
Snabbsvar på LinkedIn
LinkedIn har gått i Gmails fotspår och lanserar nu snabbsvar i sin chatt. När du får ett meddelande på LinkedIn ska du kunna välja att skicka ett färdigt svar. Hastigheten i samhället är hög och nu ska vi inte ens behöva skriva våra svar själva. Det kan låta opersonligt att det är en dator som gör svaren men LinkedIn påstår att ju mer tjänsten används, desto bättre och mer personliga kommer svaren att bli – tjänsten lär känna användaren.
Bild: Dagensanalys.se
Veckans spaning
Satsa på geofilter i marknadsföringen
Letar ni efter nya sätt att marknadsföra ert företag på? Nya roliga möjligheter är påväg på Snapchat. I Snapchats kommande betalfilter kan ni med hjälp av era besökare få extra marknadsföring. Det kallas geofilter då det är ett platsbaserat överläggsfilter. Detta är användbart vid:
- Produktlanseringar
- Evenemang – stora som små
- Medvetenhet i vardagen
- Platsrelaterad reklam
Företaget ställer in tid och omkrets på sitt filter sedan är det bara fantasin som sätter gränserna. Vill ni läsa mer om varför geofilter kan vara något att satsa på i er marknadsföring kan ni klicka in på vår blogg.?
Läs blogginlägget här