Veckans snackis
TikTok – det bästa verktyget för att nå ut viralt?
TikToks virala spridning bland yngre är vi väl medvetna om. Däremot att en 40-årig man skulle kunna tredubbla försäljningen av Fleetwood Macs låt Dreams med hjälp av en TikTok-video är häpnadsväckande! I videon sjunger mannen till låten medan han åker skateboard och dricker tranbärsjuice direkt ur flaskan. Förutom att videon hade 17 miljoner visningar bara några dagar efter att den publicerades, ökade den försäljningen av digital nedladdning med 374 % på endast tre dagar. Antalet streams ökade dessutom markant på Spotify, Apple Music och Shazam. TikToks virala spridning går inte att blunda för – och det är ett effektivt marknadsföringsverktyg!
Veckans update
Facebook uppdaterar Messenger med ny ikon och funktioner
I samband med den tidigare annonserade integrationen av Messenger och Instagram Direkt har Messenger nu fått ett nytt utseende. Istället för den tidigare enkla blåa ikonen skiftar den nu i blått, lila och rosa, mer likt Instagram. Den nya loggan ska symbolisera framtidens meddelanden och ett mer dynamiskt, integrerat och roligt sätt att skicka meddelanden på. Uppdateringen innefattar även funktioner som gemensamt videotittande, användaranpassade emojis samt chatt-teman som ger en bakgrund till din chatt.
Veckans spaning
CHECK! Kommunikationsbyrå – ny varumärkesidentitet!
Förra måndagen släppte vi nyheten som vi längtat efter att få berätta för er – vi blir CHECK! Kommunikationsbyrå. Bolaget grundades i maj 2015 och har sedan dess genomgått en omfattande utveckling, både gällande identitet och gentemot kund. I och med att vi firar femårsjubileum etablerar vi den nya varumärkesidentiteten med nytt namn, ny grafisk profil och ny webb. Namnet symboliserar bredden i arbetet från strategi och produktion, till utförande och utvärdering. Vi tar oss an ett helhetsgrepp och checkar av alla delar från idé till resultat. Samtidigt kvarstår hjärtat i bolaget – att sätta människan i fokus!