Joel-Kinnaman-Sociala-medier

Veckans Digitala Check-vloggen

Missa inte vlogg-versionen av Veckans Digitala Check!

Se alla avsnitt på CHECK!:s YouTube-kanal

Veckans snackis

#KlivIntePå

Joel Kinnamans uppmanande filmklipp sprider sig som en löpeld på sociala medier. Uppmaningen som går under hashtaggen #klivintepå riktar sig till hela Sverige, där Kinnaman vill att alla ska ta ställning i valet den 9 september. Klippet innehåller våldsamma scener från gängsammandrabbningar i USA men även från en nazistisk demonstration i Sverige. Under tisdagseftermiddagen har klippet setts över 440 000 gånger på Instagram och 320 000 gånger på Twitter.

Bild: Facebook

Läs mer och se videon här

Veckans update

Instagram testar nya flödesmöjligheter

I somras lanserade Instagram en funktion där användare får en notis i flödet när de inte har några olästa inlägg kvar att visa. Snart lyfts funktionen ytterligare med rekommenderade inlägg i flödet efter man inte har något oläst kvar, i de fall man fortsätter att scrolla. Med uppdateringen följer en knapp där man har möjlighet att “dölja” rekommenderade inlägg och istället se tidigare inlägg. De rekommenderade inläggen däremot, utgår från konton användaren följer eller inlägg som gillas. Genom detta kan flödet bli mer personligt och användaren kan få upp ögonen för nya konton. Uppdateringen ska testas hos ett par användare, det ska bli spännande att se vilket genomslag funktionen får!

Bild: Instagram Press

Läs mer om funktionen

Veckans spaning

Viktigare än någonsin att vara källkritisk

Snart är det dags för riksdagsval och medierna blomstrar med artiklar, nyheter, filmer och heta diskussioner. Mycket av informationen som tas del av kan få en att tappa hakan, men samtidigt är information ofta felaktig och källor opålitliga. I november år 2016 delade Metro en video rörande källkritik på internet från Internetstiftelsen och Viralgranskaren, som fick en stor spridning och sågs i många svenskars flöden på sociala medier. Det uppmärksammades hur enkelt en falsk nyhet kan spridas så snabbt och snart önskades en möjlighet att sålla och flagga falska nyheter på Facebook. De införde därför funktionen att kunna flagga inlägg som fake news. För att detta inte ska missbrukas alltför mycket använder Facebook ett av sina rankingsystem för användare; genom att ge alla varsitt pålitlighetsindex som sträcker sig mellan 0 och 1. Flaggar en användare en nyhet som falsk när den i själva verket är sann så kommer användaren att tappa i ens index. Ett bra sätt att hejda nättrollen…?

Läs mer här

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata