För oss som jobbar med sociala medier dagligen är det en självklarhet att lägga annonspengar i digitala medier – helst sociala – för det är där kunderna hänger. Och det är antagligen där du hänger flera gånger per dag också, så varför inte satsa pengar på att få ditt företag att synas där!

Det är lätt att sitta och skriva till andra – gör si gör så – och det är faktiskt precis just det vi tänkte göra just nu. För vi stöter fortfarande (!) på många företag som inte satsar på annonsering i sociala medier eller företag som utan strategi säger, “Jo vi testade lite, men vi kör nog på med våra vanliga tryckta annonser, för det vet vi funkar”.

Spännande! Ni vet alltså att en tryckt annons, där ni inte har några möjligheter att mäta resultatet, förutom vetskapen om det faktiska upplagan som görs, funkar! Intressant…

Ni tycker också att det är värt att lägga tusentals kronor på en tryckt annons utan att veta vem som egentligen har sett och vad mottagaren egentligen tyckte om den?!

Är det inte lite skevt? Att lägga pengar på tryckta annonser när det finns oändliga möjligheter för annonsering i sociala medier – där du dessutom får tillgång till fantastiska mätningsmöjligheter och kan se vilka som klickar på din annons, vilka som engagerar sig, hur många som ser din annons och du kan bemöta engagemanget i realtid.

Det mest fantastiska är att du även sätter din egen budget. För väldigt lite pengar kan du skapa väldigt lyckade annonser, utan att behöva punga ut med 70 000 kr till en annonsavdelning. Galet? Yes, men så bra! Tänk dessutom vad som skulle kunna hända om du lägger alla dessa 70 000 på en enda annons på sociala medier. Fördelarna är oändliga.

Och det tar inte stopp där, med annonser i sociala medier ger dig även möjligheten att anpassa annonsen under tiden som den är publicerad. Med andra ord – om den går dåligt kan du pausa den, korrigera och lägga ut den förbättrade versionen. Hur många tryckta annonser kan du göra det med? 🙂

Vi vill inte svartmåla trycka annonser, däremot vill vi höja de digitala till skyarna, för det är det som är framtiden. Syns du inte där idag så syns du antagligen knappt alls.

Har du funderingar på att börja med Facebookannonsering? Facebook har jättebra steg-för-steg-guider på sin sida, börja med att läsa dem. Känns det fortfarande klurigt efter det är vi bara ett telefonsamtal bort och vi är inte snåla med att hjälpa andra. 🙂

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata