Uppdaterade format vid publicering av innehåll på sociala medier!

 

Under många år har vi pratat om vikten av att redan innan produktion planera för innehållet och ta fram material som fungerar i alla olika format. Vi syftar särskilt på stående format (4:5 eller 9:16), som fungerar för Stories och Reels och på TikTok. Hur har utvecklingen gått kring de uppdaterade formaten på sociala medier? Vi uppdaterar er kring nuläget!

Vi ser att det fortfarande är en utmaning både hos kreatörer och företag när det kommer till produktion och publicering av varierande format. Många konton tenderar att skapa videos och bilder i liggande (16:9) eller som bäst fyrkantigt (1:1) format.

Stående format på sociala medier

I takt med plattformarnas senaste uppdateringar finns det inget alternativ längre, utan vår rekommendation är att direkt ställa om för att hänga med i utvecklingen. Planera för de olika formaten redan innan produktionen genom att utgå från val av plattformar. Ska ni publicera på YouTube? Då behövs ett liggande format. Ska ni publicera på Instagram och övriga kanaler? Då behövs ett stående format. Ska ni annonsera på sociala medier och webbsidor? Då kanske det behövs ytterligare format!

Instagrams senaste uppdateringar

Just nu råder det många diskussioner om Instagrams nya uppdatering om hur flödet presenteras. Uppdateringen innebär att inlägg, Reels och Stories samlas i ett gemensamt lodrätt flöde och det behöver vi ta hänsyn till när vi skapar innehåll.

Tips kring den nya uppdateringen

  • Skapa material i stående format (9:16)
  • Skapa RÖRLIGT material!!!
  • Ha i åtanke att texten läggs över bild/video i Reels-format

Samtidigt ser vi att det går att ändra till stående bild vid publicering av en länk på LinkedIn’s företagssidor. Ta chansen att öka synligheten av ert innehåll genom att ta upp mer scroll-yta. Det pågår en omfattande utveckling på kanalerna och för oss som innehållsskapare är det viktigt att se över befintligt material och tänka nytt!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata