Referenscase, även kallat kundcase, kan vara precis vad ni behöver för att visa potentiella kunder hur nöjda era nuvarande kunder är. Ett effektivt sätt att bygga referenscase på är att utgå från utmaning, lösning och resultat. Detta gör det lättare för läsaren att hänga med i händelseförloppet.

Personliga upplevelser

Nöjda kunder är en stor tillgång för ert företag. Låt dem sälja och skapa trovärdighet i er marknadsföring genom referenscase. Kunderna kan berätta om sin upplevelse och ni som företag kan fylla i med egen information. Det är viktigt att kunden alltid får godkänna det färdigskrivna referenscaset innan det publiceras någonstans. Detta för att inga missförstånd ska ha skett på vägen. Citat från kunden och bilder förstärker känslan av trovärdigheten och ökar det personliga i texten.

Utmaning

Börja alltid med att lyfta kundens utmaningar. Hur såg det ut hos kunden innan ni var där? Fanns där några specifika problem som ni har löst? Måla upp en översiktlig bild för att läsaren ska förstå varför kunden behövde just er hjälp.

Lösning

Det är viktigt att referenscaset förklarar hur ni har löst kundens utmaningar. Hur har ni gått tillväga? Vad gjorde ni hos kunden? Detta gör att läsaren får en bild av vad ni gör och hur ni jobbar hos kund.

Resultat

Sist men inte minst ska resultatet och affärsnyttan presenteras. På vilket sätt har lösningen varit en tillgång för dem? Vad har de sparat in på och varför? Använd gärna siffror eller nyckeltal som tydligt visar på en förbättring. Avsluta gärna med ett slagkraftigt citat från kunden.

Potentiella kunder kan förstå hur ni jobbar genom att läsa referenscasen och få en känsla av att ni levererar vad ni lovar. Vi på CHECK! skriver referenscase för alla branscher och hjälper gärna till att utforma just ert! Kontakta oss genom att klicka här så kan vi tillsammans vässa er företagskommunikation!

Intresseanmälan

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata