distansarbet-ledarskap-corona

Vi har tidigare skrivit om vikten av digitalisering under coronapandemin och delat med oss av fem tips för ett vässat ledarskap – på distans. Folkhälsomyndigheten råder allmänheten att undvika kollektivtrafik och många företag fortsätter att hålla kontoren nedstängda. Här delar vi på CHECK! med oss av våra råd för att hålla ihop gemenskapen och skapa förutsättningar för mentalt och ergonomiskt välmående.

Skapa tillfällen att mötas digitalt

Pratstunderna vid kaffemaskinen, utbytet av idéer under lunchen och fikastunden på eftermiddagen ger upphov till stunder att mötas. Dessa stunder är viktiga för utveckling, kreativitet och välbefinnande på arbetet. Vi som ledare på CHECK! har en viktig roll i att peppa, strukturera och effektivisera arbetet – men även att skapa tillfällen där medarbetarna kan mötas digitalt. Vi fokuserar på digital närvaro istället för digitala möten, för att mötena inte ska sluka för mycket tid av arbetsdagen. Vi använder oss av Slack för internkommunikation och Whereby för video, och dessa har vi igång hela dagen för att skapa gemenskap! Det tillåter att medarbetarna kan diskutera frågor som dyker upp under dagen i separata forum, och vi bollar idéer precis som när vi satt på kontoret tillsammans. Våra inplanerade möten håller vi korta och strukturerade med en tydlig agenda, från 20 till 40 minuter långa.

Rå om era medarbetare

När de naturliga kaffepauserna försvinner och medarbetare förväntas arbeta i sina hem krävs det att du som ledare skapar förutsättningar att lyssna på deras välmående i situationen. Förvänta dig inte att alla finner lugn och ro i sitt hem, i vissa fall är kontoret medarbetarens fristad. Det gäller att rå om medarbetarna och etablera en kontinuerlig dialog. Effektivitet och välmående hänger ihop, en viktigt punkt för dig som ledare att ha i åtanke.

Hitta ditt kreativa flow

Många människor trivs med friheten som tillkommer på ett hemmakontor, medan andra har svårt att sätta gränser mellan arbetstid och ledighet. Vi på CHECK! har lyckats anpassa oss till den nya situationen tack vare vår inställning kring härarbete, vi styrs inte av kontorets fyra väggar. Härarbete innebär att du finner platser att arbeta på som stimulerar, ger nya impulser och perspektiv. Hemmakontoret behöver inte vara vid köksbordet – för dig kanske det är i trädgården eller under en powerwalk. Ifall lediga fredagskvällar fyller dig med kreativt flow är det heller inte fel att ta chansen att jobba. Däremot kommer frihet med ansvar, det gäller både leverans av arbetsuppgifter och ansvar för din tid. Skilj på när du är ledig och när du arbetar, målet är att hitta lust för kreativitet.

Hemmakontor med ergonomi i fokus

De första veckorna av distansarbete har sin charm – det är helt enkelt bekvämt att slippa lämna hemmet. I längden kan dock avsaknaden av ergonomiska arbetsmöbler bidra till ett mindre effektivt arbetsklimat. Ergonomi kan definieras som ett samspel mellan människor och arbetsredskap, vilket påverkar hur vi mår fysiskt men även hur vi presterar på jobbet. Som ledare kan det vara en god idé att skapa förutsättningar för medarbetarna att uppnå ett ergonomiskt hemmakontor – vilket inte behöver vara resurskrävande! Vi på CHECK! vill tipsa om Beleco som bland annat hyr ut ergonomiska hemmakontor till företag och privatpersoner.

Distansarbete – det nya normala?

Digitaliseringens utveckling har gjort övergången från fysiska till digitala möten förvånansvärt smidig. Om vi blickar framåt tror vi på en fortsatt typ av distansarbete – samt ett flexibelt synsätt på vad som anses som kontor. Med härarbete som nyckelord fortsätter vi att leta efter platser utöver kontoret som främjar kreativ lust. 

Hör av dig till oss om du vill bolla idéer om digitala verktyg som underlättar ert distansarbete!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata