Mångfald och inkludering påverkar SEO

 

I maj introducerade Google sin nya funktion Monk Skin Tone Scale med syfte att ​​förbättra representationen av hudtoner i Googles bildsök. Det är en 10-gradig skala av hudtoner som ökar inkludering och relevans i sökresultaten. Vi på CHECK! har träffat Gabriella Gall som är Partner och CMO på Pixel Nordic, ett företag som arbetar med långsiktig organisk synlighet. Vi pratar om funktionens påverkan på sökmotoroptimering och kopplar det till betydelsen av relevanta bilder till webben ur ett employer branding-perspektiv.

Vad är Monk Skin Tone Scale?

Monk Skin Tone Scale är utvecklad i samarbete med Harvard-professorn Dr. Ellis Monk som har gjort omfattande studier kring hur hudtoner och kolorism påverkar människors liv. Tillsammans har de utvecklat en funktion som ska göra det enklare för människor av olika etnicitet att hitta mer relevanta och användbara sökresultat.

– Google har blivit mer transparenta och kommunicerar uppdateringar redan innan lansering, det är något som har förändrats genom åren. SEO är ingen exakt vetenskap utan vi har en större mängd data som vi systematiskt bearbetar för att utvärdera vad som fungerar. Det är tacksamt för oss som SEO-byrå när de förser oss med värdefull information som kommer förändra SEO-landskapet, berättar Gabriella.

Vad innebär den nya hudtonsskalan för företag?

– Google arbetar kontinuerligt med att förbättra bildsök som en vertikal, och just bilder är en stor del av sajten. Den här uppdateringen är en stark signal från Google om att de kommer premiera mångfald som en rankingfaktor. De visar att de tar frågan på allvar och att den är fortsatt viktig i SEO-arbetet. Det är något som företag behöver ta i beaktning i relation till sitt employer branding-arbete, berättar Gabriella.

Hur kan vi koppla det till ett employer branding-perspektiv?

Ett strategiskt och effektivt employer branding-arbete är avgörande för företag som vill behålla, attrahera och rekrytera talanger på marknaden. Det innefattar arbete med såväl hållbarhet som inkludering och mångfald. Hur vill ni som företag uppfattas och hur speglar ni det internt och externt? Det viktigaste är att det är genuint och trovärdigt. I det här perspektivet går det att arbeta med employer branding ner på SEO-nivå.

– Ju högre grad av variation gällande hudtoner, desto starkare blir domänen ur Googles ögon. Vi rekommenderar företag att ha bilder på sina anställda och att arbetsgivare kommunicerar sin mångfald. Transparens och autenticitet är betydande för arbetsgivarvarumärket. För att bidra till rankingen bör bilderna såklart vara optimalt upptaggade och därför delar vi gärna med oss av några tips för just det!, berättar Gabriella.

Så döper du dina bilder på webben

  1. Använd unika bilder

    Google vill visa upp bredd i sökresultatet. Det gäller även när det kommer till bilder. Om du använder samma stockbilder, produktbilder eller olicensierade bilder som dina konkurrenter, är risken stor att Google prioriterar bort dina bilder till förmån för andras. Vill du synas bra i bildsöket är det därför en rekommendation att ta egna professionella bilder.

  2. Använd strukturerad data

    Strukturerad data är en metod för att märka upp information på en sajt, så att sökmotorer enklare kan tolka informationen och sätta den i ett sammanhang. När det kommer till bilder handlar det om att förtydliga för Google vad på en sida som exempelvis är en produktbild, ett fotografi av ett recept eller huvudbilden i en artikel. Strukturerad data ger dig mer kontroll över vad Google visar i sökresultat, samtidigt som det kan leda till att dina bilder visas upp i sammanhang i sökresultatet där de annars inte hade synts.

  3. Minska filstorleken – och minska sen lite till

    Okomprimerade "tunga" bilder är en av de vanligaste orsakerna till att en webbsida laddar långsamt. Och långsamma sidor är det ingen som gillar, vare sig Google eller dina användare. Se därför till att komprimera dina bilder så att filstorleken är så liten som möjligt, i de flesta fall behöver de inte vara tyngre än på sin höjd ett par hundra kb.

Vi på CHECK! är en partner när det gäller employer branding på webben och sociala medier – hör av dig till oss om ni behöver bygga upp en bildbank som speglar er företagskultur!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata