bild på en mobil och instagrams nya algoritm

Denna text publicerades 2018-02-12

Den senaste tiden har det pratats mycket om hur man ska göra för att nå ut genom bruset på Instagram. Hur fungerar den omtalade algoritmen och hur vinner man över den? Vi har koll på saker som påverkar algoritmen och har tips och knep som gör att ert Instagram-konto får en push i rätt riktning!

Allt handlar om engagemang. Instagram rankar era poster efter engagemanget som posterna får. Om bilden ni postar får mycket engagemang relativt snabbt efter att ni postat den anses bilden vara relevant. Nyckeln till att nå ut på Instagram är alltså att lyckas göra relevant innehåll för just er publik – era följare.

Hur skapar man relevanta poster på Instagram? Det gör ni genom att ta reda på vad er målgrupp vill se. Om målet är att nå ut till fler och få ett aktivt konto på Instagram är det hög tid att tänka om. Sluta upp med att utgå från vad ni vill visa upp och utgå istället från vad er målgrupp vill se. Med det sagt ska ni självklart inte sluta producera innehåll som speglar er kultur och era värderingar. Nedan listar vi fler tips som kommer leda till mer engagemang och bättre organisk räckvidd.

1. Berätta vilka ni är – överallt och gärna lite för mycket

Profilbilden är det första som potentiella följare möts av. Både den och beskrivningen i profilen ska vara korrekt ifyllt. Det är bra att sticka ut lite, så var kreativ, på rätt sätt! Det spelar ingen roll om webbadressen är till en hemsida eller till en annan social plattform, men se till att det finns en länk där. Om ni har företagsprofil bör ni fylla i så mycket kontaktuppgifter som möjligt. Möjligheten till att kunna kontakta er får kontot att kännas mer seriöst och “på riktigt”.

2. ÄNDRA INGET INOM 24 H

Det kan vara bra att kolla igenom texten i posten innan ni trycker på publicera. Om det blir fel, men inte hysteriskt mycket fel kan det vara bra att inte ändra texten förrän efter 24 timmar, alternativt ta bort posten helt och ”gör om, gör rätt”. För om ni ändrar på texten efter att ni fått första engagemanget (någon har sett, gillat, kommenterat, delat eller sparat den) så rubbar ni algoritmens flyt och posten “stannar”...

3. DET ÄR OKEJ ATT ANVÄNDA EMOJIS PÅ INSTAGRAM

Faktum är att det kan gynna ert innehåll. Med hjälp av rätt emojis till rätt texter kan ni visa upp att det faktiskt är människor bakom kontot. Kan följarna känna det skapas engagemang lättare. Detta gäller även i biografin!

4. HÄNG MED PÅ RÄTT HASHTAGS

Det handlar inte bara om att använda hashtags som ni vill bli förknippade med. Det handlar väldigt mycket om att använda hashtags som just er målgrupp använder. Annars kan ni lika gärna låta bli...

5. ANVÄND MINST 4 ORD I KOMMENTARER

Som överallt annars svarar man folk som pratar med en. Det är sen gammalt. Men för att en kommentar ska räknas som engagemang på Instagram sägs det att den måste bestå av 4 ord. Vi vet inte om det stämmer, men det skadar inte att svara på kommentaren “på riktigt”. Ni borde även svara på kommentarerna inom cirka en timme, detta för att vågen av engagemang ska flyta vidare istället för att dö ut.

7. SKRIV ERT ANVÄNDARNAMN I SLUTET AV TEXTEN

Varför? För att människor är lata. Om man får suget att se mer av ert flöde när posten visats för en kan steget att scrolla upp för att komma till er profil vara för långt och man skiter i det. Ett enkelt klick kan leda till fler följare!

8. POSTA NÄR ERA FÖLJARE ÄR AKTIVA

Om er postade bild når engagemang snabbt får ni högre relevanspoäng av Instagram och posten blir högre rankad. Det är ett tecken på att Instagram gillar er bild, vilket betyder att det kommer synliggöras mer. För att få mycket engagemang på posten relativt tidigt efter att den har postats krävs det att folk är aktiva vid tidpunkten som posten blir publik. Ta reda på NÄR era följare sitter och scrollar i flödet. Ta reda på NÄR de är uttråkade och söker inspiration och sällskap på Instagram. Se till att vara där vid den tidpunkten, som den där trogna vännen som vi alla vill ha.

9. ANVÄND DE SENASTE FUNKTIONERNA PÅ INSTAGRAM FLITIGT

Precis som på Facebook kommer Instagram alltid att pusha de som använder de senaste funktionerna just för att de vill att funktionerna ska användas. Hoppa på nyheterna. Testa och utvärdera!

10. STORIES OCH LIVE-STREAMING IS THE SHIT!

Som den tidigare punkten nämner ska de nya funktionerna användas. Stories och möjligheten att sända live är två sådana saker. Gör det bara! Genom att vara aktiv på Insta Stories och livesända hamnar ni mer synligt bland era följare, vilket kommer leda till mer engagemang och engagemang leder till...

11. SKAPA MÄNSKLIGT INNEHÅLL, INTE SÄLJANDE INNEHÅLL

Man vill inte bli påpackad massa reklam när man scrollar i sitt flöde på Instagram. Man vill heller inte känna att man blir påverkad i ett säljande syfte. Satsa på att skapa innehåll som är sällskapligt och inspirerande istället för säljande. Det är ingen som vill hänga med någon som bara tar och inte ger.

12. INSTAGRAM ÄR LÅNGT IFRÅN KORKADE

Det finns många sätt att köpa både följare och likes på. Det kanske känns som en lätt väg att gå och som en bra push för att bli “ett av de större” kontona. Men riktigt så enkelt är det inte. Vill man ha ett stort konto på Instagram krävs det mycket jobb. Instagram gillar inte när folk fuskar. När de “känner av” att ni förmodligen använder er av medel som inte är “på riktigt” för att öka ert engagemang kommer det ge motsatt effekt. De kommer att släcka ner er istället för att putta på er och i värsta fall kan de lägga er helt i skuggan och det du postar kommer då BARA vara “waste of time”.

Slutsatsen som vi tillsammans kan dra av detta är alltså – lär känna er potentiella målgrupp och ta reda på vad de vill ha i sitt Instagram-flöde!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata