linkedin-algoritm

Relevans

LinkedIn är en plattform som premierar professionellt innehåll, därför bör man som innehållsskapare alltid ha det i åtanke. Undvik därför gifs och allt för personliga inlägg och fokusera på karriär, branschen och nyheter. Man kan till exempel ge tips om karriär och affärsutveckling, inspiration kring framgång eller dela med sig av nyheter relaterade till sitt företag eller bransch. Eftersom LinkedIns algoritmer premierar relevans är det viktigt att anpassa innehållet baserat på vilka följare man har, vilka branscher de verkar inom och vilka jobb de har.

Trovärdighet

LinkedIn lägger även stor vikt vid att visa sina användare innehåll som kommer från trovärdiga användare och sidor, med hjälp av algoritmen. Trovärdigheten kan man bygga upp genom att fylla i sin profil/företagssida så mycket som möjligt, lägga till relevanta kontakter och uppmuntra medarbetare att skriva att de jobbar för just ditt företag. Se också till att din profil är öppen och var aktiv i nätverket genom att delta i diskussioner och kommentera andras innehåll.

Professionell, men engagerande! 

Du har hört det förut; engagemang är a och o för att algoritmen ska knuffa en högt upp i flödet. Så satsa på innehåll som engagerar och väcker känslor. Bara för att det är ett professionellt nätverk betyder det inte att man inte kan väcka känslor. Gör skämt om din bransch som får dina kontakter att skratta, ge värdefulla karriärtips och visa imponerande statistik inom din bransch/företag. Håll det kort och koncist och få alltid med en bild, video eller länk. Experimentera och se vad som funkar bäst för just dina följare!

Kom ihåg ledorden: relevans, trovärdighet, engagemang!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata