Relevans
LinkedIn är en plattform som premierar professionellt innehåll, därför bör man som innehållsskapare alltid ha det i åtanke. Undvik därför gifs och allt för personliga inlägg och fokusera på karriär, branschen och nyheter. Man kan till exempel ge tips om karriär och affärsutveckling, inspiration kring framgång eller dela med sig av nyheter relaterade till sitt företag eller bransch. Eftersom LinkedIns algoritmer premierar relevans är det viktigt att anpassa innehållet baserat på vilka följare man har, vilka branscher de verkar inom och vilka jobb de har.
Trovärdighet
LinkedIn lägger även stor vikt vid att visa sina användare innehåll som kommer från trovärdiga användare och sidor, med hjälp av algoritmen. Trovärdigheten kan man bygga upp genom att fylla i sin profil/företagssida så mycket som möjligt, lägga till relevanta kontakter och uppmuntra medarbetare att skriva att de jobbar för just ditt företag. Se också till att din profil är öppen och var aktiv i nätverket genom att delta i diskussioner och kommentera andras innehåll.
Professionell, men engagerande!
Du har hört det förut; engagemang är a och o för att algoritmen ska knuffa en högt upp i flödet. Så satsa på innehåll som engagerar och väcker känslor. Bara för att det är ett professionellt nätverk betyder det inte att man inte kan väcka känslor. Gör skämt om din bransch som får dina kontakter att skratta, ge värdefulla karriärtips och visa imponerande statistik inom din bransch/företag. Håll det kort och koncist och få alltid med en bild, video eller länk. Experimentera och se vad som funkar bäst för just dina följare!