Video
Du har säkert hört det förr, men det tåls att sägas igen: rörligt är allt! Rörligt material i form av videoklipp skapar mer engagemang och räckvidd än något annat typ av innehåll på Facebook. Det behöver inte vara en stor-budget-produktion för att få den önskade effekten; korta, enkla videoklipp filmade med din mobil räcker långt.
Skapa engagemang
Eftersom algoritmen prioriterar innehåll som skapar engagemang bland användarna är det viktigt att känna sina följare och sin målgrupp och vad som intresserar dem. Om de är genuint intresserade av ditt innehåll och tycker att det är värdefullt kommer de automatiskt att likea, kommentera och dela utan att du behöver fråga efter det.
Undvik länkar
Facebooks senaste algoritm-uppdatering vill att användarna håller sig inom plattformen. Alltså kommer inlägg med länkar som leder utanför Facebooks egna plattform hamna längre ner i flödet. Dock behöver man länka ibland, men gör det sparsmakat. Det viktiga här är att ha ett variationsrikt innehåll, och alltså inte posta länk efter länk efter länk, utan variera inläggen. Se även till att sidan du länkar relaterar till innehållet i inlägget och att sidan laddar snabbt och smidigt.
Facebooks algoritm gillar unikt innehåll
Variationsrikt innehåll innebär att inläggen ska vara så unika som möjligt. När inspirationen till nytt innehåll tryter kan du dock ta samma innehåll och paketera om det med ny bild och skriva om texten, så ser Facebook det som nytt!