Visst känns det märkligt att Facebook introducerades i Sverige 2007? Och att Instagram började användas av svenskarna år 2010? Idag är både Facebook och Instagram en självklarhet i vår vardag, och givna kanaler för företag att växa på. Med detta sagt: mycket har hänt inom sociala medier på kort tid. Nu väntar ett nytt år och ett nytt decennium – och vi på CHECK! spanar mot 2020 för att se vilka trender som kommer lysa starkast!
Värderingsdriven kommunikation
Fler och fler företag anammar en värderingsdriven kommunikation i sina kanaler – äntligen, säger vi på CHECK! En värderingsdriven kommunikation kommer bli allt viktigare. Kommunikationen behöver inte vara politisk; vikten är att företagets värderingar förmedlas med transparens. Tiden då ett perfekt innehåll delades på sociala medier är förbi – nu är det istället ställningstaganden, utmaningar och öppenhet som ska vara dominerande. Idag baserar 64 % av kunderna sina köp på företagets värderingar!
Hur anammar man en värderingsdriven kommunikation?
- Förmedla ställningstaganden – exempelvis genom att koppla innehåll till aktuella samhällsdiskussioner. Se exempel i vår spaning om ställningstaganden!
- Ta med följarna bakom kulisserna, våga vara öppen med vilka utmaningar och möjligheter företaget står inför.
Jobba med er employer branding! Lyft medarbetare för att ge följarna ett hum om vilka som står bakom företaget. Läs mer här om du är nyfiken på hur vi på CHECK! jobbar med employer branding!
Ta tillvara på engagemanget i sociala medier
Många företag glömmer bort vad sociala medier faktiskt handlar om: kommunikation och dialog. CHECK! föreläste under året för stora varumärken inom retail – och vår research inför föreläsningen avslöjade att endast 4 av 20 företag var duktiga på att ha dialog med sina kunder. Butikspersonal skulle aldrig ignorera en morsning från en fysisk kund – så varför ignorera företagets målgrupp på sociala medier?
Så tar du tillvara på engagemanget i sociala medier:
- Svara på alla kommentarer och omnämningar.
- Re-posta kunders inlägg där de taggat er som företag eller era produkter – när kunderna känner sig sedda ökar lojaliteten.
- Använd interaktivt material i era stories på exempelvis Instagram – få era följare att känna att de är med och påverkar!
Shopping på sociala medier
Funktionerna på sociala medier utvecklas ständigt. Idag delar vi inte bara texter, bilder och videos på sociala medier – vi till och med shoppar. Social commerce har ökat kraftigt den senaste tiden, och 2020 tros bli året som det expanderar fullt ut. En viktig anledning till att sociala medier blir plattformar för shopping är för att plattformarna kombinerar inspiration med produktbilder – vilket ökar köplusten. Hur detta kommer att öka försäljningen bland retailföretag återstår att se, men klart är att vi kommer att se fler shopping-funktioner under 2020!
Kundtjänst och chatbotar på sociala medier
Det blir allt viktigare med snabb kundservice. Då företags närvaro på sociala medier ökar, växer även förväntningarna på snabb respons. Detta gör att fler företag väljer att flytta delar av sin kundtjänst till sociala medier. Detta tror vi på CHECK! kommer bli allt vanligare, så om ditt företag endast har kundtjänst via mail är det något att se över inför kommande år!
I takt med den tekniska utvecklingen ökar automatiserade funktioner. Ett exempel på detta är chatbotar – det vill säga autosvar i chatter. Chatbotar används redan, men CHECK! tror att detta kommer att få ett rejält uppsving under 2020. Autosvar är byggda så att de efterliknar hur människan konverserar, roboten läser av orden som används för att kunna ge ett lämpligt svar tillbaka. Högst troligt har du redan chattat med en robot utan att ha vetat om det! Denna typ av tjänst används främst av företag, som en del av snabb kundtjänst. Mer om det i vår nästa spaning nedan!
Nischade plattformar är här för att stanna
År 2019 blev TikTok den tredje mest nedladdade appen. Detta skvallrar om en stark kommande trend – en växande popularitet hos nischade plattformar. TikTok fokuserar endast på rörligt material i form av videos och erbjuder inga multifunktioner. Trots att både Facebook och Instagram har fortsatt hög användningsgrad, står de inte längre utan konkurrens, de nischade plattformarna är här för att stanna även 2020!
Digital detox
CHECK! nosade på denna trend redan i somras och fick vår spaning bekräftad i och med att mobillådan blev årets julklapp. Trots att sociala medier används mer nu än någonsin tidigare, är också medvetenheten kring att ta digitala pauser stor. Att stänga av notiser, att lägga undan mobilen vid middagar och att aktivera påminnelser kring skärmtid tror vi kommer bli ännu vanligare under 2020. Sociala medier är fantastiskt när de får oss att må bra; när vi kan dela inspiration, tips och tricks med varandra. Det gäller dock att ha lite koll på hur mycket tid man spenderar på sina appar, så att den digitala världen inte övertar den verkliga. Att varva en stark närvaro på medier med en stark närvaro i verkligheten tror vi är den absolut bästa kombinationen!