vass-kommunikation-tidsinstall-inlagg-sociala-medier-minska-skarmtid

Hela 83 % av Sveriges internetanvändare använder sociala medier men för första gången sedan 2010 har ökningen avstannat, ett naturligt resultat av det mer digitala samhälle vi lever i. Den dagliga användningen ligger på 63 %, en ökning med 2 % från föregående år. Dessutom har de större plattformarnas tillväxt avstannat – innebär detta att jättarna nått sin peak? Årets upplaga av Svenskarna och internet är publicerad och vi på CHECK! analyserar rapporten!

Facebook – en plats för företag

Facebook, Instagram och Snapchat fortsätter vara de största plattformarna inom sociala medier men tillväxten tycks ha avtagit. För Facebook har både antalet användare och daglig användning minskat sedan föregående år. Vad som framgår i rapporten är att den typiska användaren har förändrats och dagens användare är mindre aktiv med att publicera och dela inlägg. Kanske är det ett resultat av Influencer marketings expansion som inte slagit igenom på Facebook utan hållit sig till Instagram. Likt föregående år är Messenger den funktion flest användare nyttjar på Facebook. 81 % av användarna nyttjar funktionen som följs av “delta i grupper” på 58 % och “delta i evenemang” på 33 %. Vad säger detta? Vi på CHECK! anser att företag som riktar sig till användare över 26 år bör ta ännu mer plats på Facebook eftersom färre användare delar och publicerar inlägg.

Det är ingen nyhet att engagerande innehåll är avgörande på sociala medier men detta tyder på att företag behöver arbeta än mer på att producera kvalitativt och engagerande innehåll till välkomnande mottagare. Dessutom växer chattandet där 9 av 10 under 45 år chattar via internet. Ska företag lyckas kommunicera och bibehålla relationen med sin målgrupp är det något de behöver ha i åtanke. Messenger och grupper är två funktioner som bör inkluderas i företags strategi för sociala medier, för att fortsätta kommunicera och bibehålla relationen med sin målgrupp.

Medvetna användare kräver engagerande innehåll

Nytt för i år är att Internetstiftelsen rapporterar om meningsfullhet i relation till sociala medier. Statistiken visar att 24 % av användarna finner sin tid på sociala medier som meningsfull, 40 % anser att den inte är det och 36 % ställer sig neutrala i frågan. Detta belyser vikten av värdefullt och genuint innehåll. Genom att arbeta med statistik och användardata kan ni strategiskt producera innehåll som engagerar den specifika målgruppen. Vi ser även uppdateringar som går i linje med vår analys, som att Instagrams “spara”-funktion växer. Användare efterfrågar innehåll som utvecklar och ger något mer. Vi på CHECK! fokuserar därför på att skapa engagerande innehåll som, beroende på målgrupp och syfte, ger exempelvis ökad kunskap eller inspiration.

Instagram fortsätter vara stabila

Trots minskad tillväxt för Facebook fortsätter Instagram att växa. 61 % av internetanvändarna använder Instagram och 41 % använder plattformen dagligen. Ökningen syns framför allt i gruppen 36-45 år, en utveckling som lyfter den potential som finns för företag på Instagram. Företagskonton på Instagram ger en nära kontakt med följare. Företag kan tack vare Instagrams mer lättsamma funktioner ge större insikt i företaget och på så sätt attrahera medarbetare, samarbetspartners och kunder. Vi på CHECK! har sedan tidigare förutspått trenden och erbjuder därför utbildningar om Instagram för företag genom vår utbildningsplattform CHECK Akademi.

Sociala medier – guldgruva för arbetsgivare

98 % av de som studerar är flitiga användare av sociala medier. Det är ett tydligt tecken på att företag som vill rekrytera och expandera bör vara närvarande på sociala medier. Det är inte bara den klassiska professionsplattformen LinkedIn som är i pipen utan även Facebook och Instagram. CHECK!s arbetssätt genomsyras av employer branding och vi tror att det är rätt väg att gå för att behålla, attrahera och rekrytera rätt medarbetare. Vi har bland annat utformat employer branding-strategin för Volkswagen Group Sverige AB och erbjuder utbildningar inom just employer branding.

E-böcker växer sig större

Konsumtionen av digitala böcker ökar stadigt och idag konsumerar 42 % av internetanvändarna digitala böcker. Det är ett tydligt tecken på att traditionell media fortsätter minska och digital media fortsätter öka. Däremot är den traditionella pappersboken fortfarande stabil och vi på CHECK! har därför riktat in oss på mer lättsamma e-böcker som till exempel vår e-guide om Instagram. Digitala medier som bringar kunskap och inspiration är rätt väg att gå. Fundera på hur just ditt företag kan erbjuda engagerande innehåll genom andra plattformar än sociala medier. Kunskapsbanker, nyhetsbrev och e-guider är några exempel.

Kvalitet framför kvantitet – ett vinnande koncept på sociala medier

Vi på CHECK! ser tydliga trender gällande innehåll på sociala medier och rapporten från Internetstiftelsen går i linje med våra spaningar. Ju mer information och innehåll som finns tillgängligt på sociala medier desto mer engagerande och riktat måste innehållet vara för att inte försvinna i bruset. 

Vill ni förstå er målgrupps beteenden och utveckla er kommunikation på sociala medier? Hör av er till oss!

Ta del av Veckans Digitala Check! 

Fler blogginlägg

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på CHECK! Kommunikationsbyrå AB, orgnr. 559050-1374 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata