Skratt, konflikter, euforisk lycka, sjukhusbesök, tre olika kontor på fyra år, flertalet anställda, uppsägningar och välkända kunder. Att driva företag är minst sagt en berg- och dalbana. För oss har det lyckligtvis inneburit betydligt fler toppar än dalar, men vi ska ta det från början. Häng med bakom kulisserna i CHECK!s historia!
Vi var två nyinflyttade ekonomer i Stockholm utan kontaktnätverk inom näringslivet eller kommunikationsbranschen. Det kan tyckas vara dåliga förutsättningar för att starta en kommunikationsbyrå – men så här i efterhand kan vi konstatera att det var helt rätt för oss.
Det hela började med en hobby som efter några månader var ett heltidsjobb för två personer. Idén väcktes ur Helenas passion för korrekturläsning och tanken var till en början att hjälpa restauranger att producera välskrivna menyer. För har ni någonsin sett en helt rättstavad meny? Troligtvis inte. Vi återkommer till det!
Vår första potentiella kund
För att bygga upp kontaktnätverket som vi saknade gick vi på nätverksträffar innan vi startade bolaget och där träffade vi även vår första potentiella kund. Det var startskottet till flera års medlemskap i diverse nätverk då vi snabbt insåg att ett stort nätverk och nära relationer bidrar till affärer. Det har varit en bidragande faktor till vår framgång.
Med push från vår potentiella kund var det dags att komma på ett företagsnamn. Två nekade namnförslag senare fann vi det perfekta namnet – CHECK!. Namnet ska få ett eget blogginlägg men det grundar sig i en blyertspenna som symboliserar vårt arbete med copywriting, som var det enda vi skulle erbjuda till en början. För den nyfikna kan vi berätta att TeXtra och Contexta var de två första namnförslagen, att de blev nekade är vi glada för idag då vi snabbt kom in på sociala medier under vår uppstart!
Nischen tog en vändning
Pappersarbetet vid uppstarten förde Johanna in i bilden då hon besitter ett betydligt bättre tålamod än Helena när det kommer till siffror och administration. Den 15 mars 2015 blev företaget registrerat hos Bolagsverket. Det har vi Mia på TimeFinder att tacka för (den potentiella kunden vi nämnde tidigare), den pushen var precis vad vi behövde!
Tanken med restauranger var god men närmare fyra år senare har vi ännu inte hjälpt en enda. Tack vare vårt nätverkande breddade vi direkt vårt utbud av tjänster från enbart copywriting till att grunda en av de första sociala mediebyråerna i Sverige.
Vi jobbar med det vi älskar
Idag driver vi en välkänd byrå i Stockholm – med flera anställda, praktikanter och kunder som med glädje rekommenderar oss vidare. Vi har dessutom byggt upp ett otroligt stort nätverk och starka samarbeten. Men framför allt får vi jobba med det vi älskar. Att driva företag är som tidigare nämnt en berg- och dalbana, och just det ämnet och allt vad det innebär kommer vi fördjupa oss inom genom att låta dig följa med i vår bloggserie BAKOM KULISSERNA.